Powered By Blogger

Monday, October 2, 2006

A vida em Lisboa



Jaja, hier zit ik nu al twee weken, in schoon Lisboa, Luzboa momenteel, portugese lessen te volgen.
De tijd gaat weer eens snel - misschien een teken van intensiteit... Deze week begint mijn laatste taallessen. redelijk intensief toch, 5 uur per dag, wat vrij uitputtend is, vooral gecombineerd met het portugese nachtleven (dat pas om 12u-1u ´s nachts echt begint): Dit alles laat weinig vrije tijd over voor culturele uitstapjes en bezoekjes...
Tijdens het weekend gaan we meestal uit, en daarna slaap ik meestal een gat in de dag, dus kan niet echt zeggen dat ik al veel heb gezien van de stad zelf of de musea, maar ja... Gisteren mijn test gehad van portugees om mijn vooruitgang te bepalen en zien op welk niveau ik deze week kan beginnen, lekker 96% gehaald, wat me (misschien een tikkeltje belachelijk) toch wel gelukkig maakte - en minder schuldig over het in zombie-staat naar de lessen te gaan. Ben ook beginnen te roken en heb voor het eerst in mijn leven een pakje gekocht, slecht teken....
Heb een braziliaanse leraar, Carlos (zie foto) die ook actief is hier bij een NGO, SOS Racisme, die het heeft over mensenrechten en migratie, en we hebbenhet dus redelijk regelmatig gehad over Haiti en de Dominikaanse Republiek. Heb al een uiteenzetting mogen doen voor zijn NGO over het verschil tussen mensenhandel en mensensmokkel, waar jammer genoeg geen twee aparte woorden voor bestaan in Portugees...

Verdeel mijn tijd dus tussen mijn mede studenten (op z´n erasmus), de kotgenoten van Paulo(schitterend gelegen appart en fijne mensen), de NGO waarin mijn leraar actief is, en een paar belgen die hier op erasmus zitten...
Voor de rest, jammer genoeg weinig tijd en weinig internet om verder te sollicteren en zien welke posten nog beschikbaar zijn, dus zie een beetje op tegen de terugkeer in Belgie om mij daar aan te zetten... De enkele keren dat ik rondsurfte vond ik niks echt dat me aanstaan, niet eens zo voor 65%... Misschien een verkeerd beeld maar dacht toch niet dat ik die indruk had twee jaar geleden, voor ik met Volens vertrok... Toen vond ik echt dat ik moest kiezen tussen een weid aanbod van superinteressante dingen.. Nu ja, we zullen er wel door moeten en er intussen het beste van maken, kwestie ook nog eens de belgische vriendjes en vriendinnetjes wat uitgebreider te kunnen zien...
Groetjes,
bruno

No comments: