Powered By Blogger

Wednesday, October 17, 2007

je Kern in het kwadraat!

Sander riep me deze namiddag in zijn kamer om mijn mening te geven over deze kernkwadranten, en ik vond het zo interessant dat ik er een namiddag aan kwijt geraakte, en iets dat de moeite waard is, moet gedeeld worden, niet waar?

Hierbij dus, ontdek jezelf: Daniel Ofman's kernkwadrant : een hulpmiddel om kernkwaliteiten bij uzelf en anderen te ontdekken. Een kernkwaliteit is een eigenschap die tot het wezen (de kern) van een persoon behoort. De schaduwkant van een kernkwaliteit (het teveel van het goede) is de valkuil: de vervorming die u krijgt als een kernkwaliteit te ver doorschiet. De positief tegenovergestelde kwaliteit van de valkuil is de uitdaging. De kernkwaliteit en de uitdaging zijn elkaars aanvullende kwaliteiten. Het gaat er om een balans tussen deze twee te vinden. Dat is dus geen kwestie van of-of, maar van en-en. Het teveel van de uitdaging is de allergie.

Hoe meer u in een ander met uw eigen allergie geconfronteerd wordt, hoe groter de kans om in uw eigen valkuil te lopen. Waar u allergisch voor bent bij iemand anders, is waarschijnlijk iets goeds dat u zelf het meeste nodig hebt. Iemand kan dus het meest (over zichzelf) leren van de mensen met wie hij de meeste moeite heeft.

Probeer het maar eens zelf, het is grappig te merken hoe je uitdaging te ver doorgedreven bij anderen net is waar je een hekel aan hebt...

De volgende vier kwadranten hebben ik en Thomas toegepast op elkaar. Kunnen jullie ondekken welke twee van Thomas zijn, en welke twee van mij? Zie de poll in de marge!

1)

2)

3)

4)

2 comments:

Goedels said...

Hihi, leuk om jullie kwadranten te lezen. Als laatste Laridae-er zou ik er eigenlijk ook een paar voor mij moeten maken. De druk wordt groter ...

Anonymous said...

Dag knappe jongens,

De oplossingen van de kernkwadranten zijn wel overduidelijk he. Ik gok op 1-Bruno, 2-Thomas, 3-Bruno, 4-Thomas. Gelukkig kon ik het ontcijferen met de kernkwaliteiten en waren het niet de valkuilen die me in het oog sprongen. Dat ondanks de 24 op 24 uur en 7 op 7 dagen observatie. Tenminste, als jullie niet in Zimbabwe of in de geheime doos zitten.

Dikke zoen,
jullie babyhuisgenootje,
Sander